Parodontologie

Parodontologická infekce je zánět tkání, ve kterých jsou ukotveny zuby. Mezi zubem a dásní se nachází mělká štěrbina tvaru do „V“, které se říká sulkus. Periodontální infekce většinou útočí těsně pod úrovní dásně právě v oblasti této prohlubně, kde narušují spojení zubu a okolní podpůrné tkáně. Poškozením tkání se prohlubeň zvětšuje a vzniká jakási „kapsa“; čím vážnější je onemocnění, tím je kapsa hlubší.

Parodontologická infekce (lidově paradentóza) se obecně klasifikují podle stupně závažnosti. Dvě hlavní fáze jsou zánět dásní (gingivitida) a zánět dásní, zubů a čelistí (parodontitida). Zánět dásní je mírnější formou periodontálního zánětu a její průběh lze zvrátit. Zánět dásní ovšem může vést k mnohem závažnějšímu zánětu, neboli paradontitidě.

Faktory které zvyšují riziko vzniku zánětů dásně a ozubice:

• Kouření nebo žvýkání tabáku
  • Systémové choroby, např. diabetes
  • Některé léky, např. steroidy, léky proti epilepsii a rakovině, blokátory vápníkového kanálu a orální antikoncepce
  • Nepadnoucí můstky
  • Křivé zuby
  • Poškozené plomby
  • Těhotenství

Signály, které upozorňují na přicházející problém:

• Krvácivost dásní
  • Zarudnutí, otok, citlivost dásní
  • Přetrvávající zápach z úst, nepříjemná chuť v ústech
  • Uvolňování nebo viklání zubů trvalého chrupu, rozestupování zubů
  • Jakékoliv změny skusu
  • Jakékoliv změny v posazení zubních protéz

Je ovšem možné mít periodontální zánět bez vnějších varovných signálů. Toto je jedním z důvodů, proč je nutné pravidelně chodit k zubaři. Léčebné metody závisí na typu a stádiu pokročilosti nemoci. V počáteční fázi se používá hluboké čištění pomocí ručních nástrojů, ultrazvuku nebo laseru. Další možnosti periodontální terapie mohou zahrnovat dásňový štěp, odstranění dásňového „chobotu“ a kosmetickou úpravu výšky dásně (estetická gingivektomie).

Aby se zabránilo zhoršení zánětů a vracejícím se infekcím, je nezbytné dodržovat zásady správné každodenní péče o hygienu ústní dutiny. Není nutné, abyste kvůli zánětům zubů a dásní přišli o chrup. Chcete-li si zachovat zdravý úsměv po celý život, čistěte si zuby a mezizubní prostory, jezte vyváženou stravu a naplánujte si pravidelné návštěvy u zubaře.